5 Mar 2012

Canon G1X Incelemesi - Bolum 1

TAŞINDIK: http://halkboyleistiyor.com

Not: 18-19 Mart tarihlerinde Gmail adresim hacklendi! 3 defa ABD'den adresime giris yapilmis. IP adresleri soyle:
173.9.207.174 , 65.23.50.220 , 216.81.97.163
Hayirlisi bakalim...



Bu yazidan once G11 incelemesini okumak isteyebilirsiniz. Istemeyebilirsiniz de. Ama simdi ben bunu yazdim diye bircok insan gidip okuyacak :) Okuyun tabi, okumaktan zarar gelmez. Okumazsaniz kindar genclik olarak kalirsiniz... 




SENI BEN NELERIN OLSUN DIYE MI SEVDIM

Baslik sacma geldiyse bir de Ebru Gundes’in agzindan dinleyin (sarkinin adi “Niyetini Bozma”). Muzik guzel de bu ne ki? Belki “.bnelerin” demek isterken agzindan “nelerin” diye cikiyordur, ne bilem?

Neyse...

Neyse dedim ama birsey daha soylemem lazim: Demet’in Kinali Bebek, Orhan Atasoy’un Gemiler klipleri gibi klipler nerede yahu? Elinde her turlu teknoloji var, canavar bilgisayarlar-yazilimlar var ama bizim yonetmenlerimizin elinden Serdar Ortac’in Gulben Ergen’in sikidim klipleri haricinde birsey cikmaz mi Allah askina? Bazen “suruden” kopmaya calisanlar oluyor tabi ama cok orjinalini goremiyorum. “Fikir” ile teknigin de biraz birlesmesi lazim tabi. Bir ara Manga’nin klipleri orjinaldi ama onlar da Avrupa’da bilmemne odulu alinca kopya Beatles klibiyle olayi bozdular. Dusunsenize, Kinali Bebek 1994 klibi (lisedeydim o zamanlar, gencmisim yani :( )! Gulu isiran kiz, salincakta seksi bakislarla sallanan gelin, elde degisik kinalar vs.. Cok acaip.. Ama klip guzel (kopya mi bilemiyorum). Gemiler’e zaten soylenecek hicbirsey yok, ardarda 80 kere seyretsen bikmiyorsun. Objektifin onune renkli filtre koyup ritmle beraber kamerayi saga-sola sallayan bizde yonetmen oluyor.


Demet - Kinali Bebek


Sen gecerken sahilden sessizce...

Ismail YK’nin Allah Belani Versin klibinde bile bir ruh var :) Kafayi sallayan, duvara bozuk Turkceyle (TÖĞBE?) yazi yazan isyankar cocuklar, beyzbol sopasiyla arabayi pataklarken “hıı!” diye bagirmasi falan...





Gene neyse

Filmli makineler cikti, mertlik bozuldu. Ressamlar ”yaraticiligi olduruyor” dediler. ”Sanat degil” dediler. “Bunun gelecegi yok” dediler.

Sonra otomatik odaklama sistemleri icat edildi, mertlik bozuldu. ”Sanatci dedigin fotografa ruhunu katar” dediler. ”Elle odaklamanin keyfi hicbiryerde yok” dediler. ”Bu kadar mekanik olunmaz ki canim?” dediler. Kimse ressamlarin dediklerini hatirlamadi.

Sonra sayisal makineler cikti, mertlik gene bozuldu. Filmli makineye alisik olanlar ”sanat degil” dediler. ”O havayi vermiyor” dediler. ”Nerde Kodachrome, nerde Velvia” dediler. Kimse manuel odakcilarin dediklerini hatirlamadi.

Sonra DSLRlar'a video geldi, mertlik bir daha bozuldu. ”Fotografin havasini olduruyor” dediler. ”DSLR ile video mu cekilir” dediler. ”Video isteyen kamera alsin” dediler. Oyle dediler, boyle dediler. Kimse film kullananlarin dediklerini hatirlamadi.

Sonra aynasizlar cikti, piyasa bir daha sallandi. ”Kucucuk makineyle fotograf mi cekilir, onun tadi optik bakacinda” dediler. ”Otomatik odaklamasi yerlerde surunuyor” dediler. ”Git giris seviyesi makine al, bunlarin fotograf kalitesi berbat” dediler. Dediler de dediler.

Aslinda herkesin dedigi dogru. Herkes alistigi, begendigi seyi istiyor. Degisiklik kolay degil. Filmciler hala “eski hava kalmadi” diyor ama sayisal makinelerden sikayet eden kac kisi kaldi? Bunun onunde durmak mumkun degil. Onemli olan “karsi durmak” degil “uyum saglamak”. Tabla, banyoyla, filmle ugrasmak isteyeni tutan yok.

Bir firmaya yeni bir sistem kurmaya calisanlar ic direncin ne kadar yuksek olabilecegini bilirler. “Biz boyle iyiydik, ne geregi vardi? Eski koye yeni adet mi olur?”

Tabi “yeni” her zaman “eski”den daha iyi olmuyor ama bu ayri bir konu. Simdi politikadan cok pis girerdim ama gene “birileri” tarafindan uyarilmayalim :)

YENILIK YA DA AYNILIK


Sayisal DSLR doneminde piyasayi derinden etkileyen bircok gelisme oldu. Ilk aklima gelenler sunlar:


* Ilk tıcarı sayisal SLR makine – Kodak DCS-100: Nur icinde yatsin (1991)
* 1000$ altinda satilan ilk DSLR – Canon 300D (2003 Eylul)
* Ilk govdede titresim azaltici kullanma: Konica Minolta Maxxum 7D
* Ilk normal boyutlarda tam kare govde – Canon 5D: Hala yeni nesil makinelerle karsilastirilacak kadar mukemmel fotograf kalitesi
* Canikon’a orta sinifta ilk ciddi rakip – Pentax K10D: Ergonomik, toz ve nem korumali tas gibi govde, ISO400’e kadar harika fotograf kalitesi, o donem daha pahaliya satilan Canon ve Nikon govdelerdeki ozellikler ve daha fazlasi, uygun fiyat. Hayir, K10D mukemmel makine degil ve ben Canon 40D’yi tercih ederim ama K10D sonrasinda tum markalar meydanin kendilerine kalmadigini anladilar.
* Yuksek ISO’da Canon’a ilk rakipler – Nikon D300 ve D3: Nikon’un daha once de iyi makineleri oldu ama Dunya Kupasi’nda beyazin yaninda siyah lens gormemizi de saglayan bu govdeler bence DSLR piyasasinda gidisati cok ciddi etkiledi. Ondan sonra Nikon o kadar hizli gitti ki 2011’de sel ve deprem olmasa Nikon’un Canon’u DSLR piyasasinda yakalayabilecegi konusuluyordu.
* DSLRlar'da video: Ilk videolu DSLR Nikon D90 ama hemen sonra cikan 5DMarkII film, reklam ve klip dunyasini derinden etkiledi. Artik Red, Sony gibi profesyonel sinema ekipmanlari kullanan Holywood studyolarinda bile bir 5DMarkII mutlaka bulunuyor. Panasonic GH2 de videocular arasinda cok populer.
* Aynasizlar – Olympus E-P1 ve Panasonic GF-1: Ufacik ficicik, ici dolu turcusuk. Olympus ve Panasonic DSLR sistemlerinde pazari kirmak icin cok ciddi mali guce gereksinim oldugunu gorunce (bkz: SONY) “kendi pazarimizi yaratalim” dediler ve DSLRlar’dan ayna sistemini kaldirdilar. Ilk baslarda “ah canim pek sirin” olan bu sistem zaman gectikce serpildi buyudu ve su anda gercekten ciddi, kendi basina bir sistem oldu. Oyle ki sadece DLSR sistemlerinden degil kompakt satislarindan bile hisse aldilar. Bu sistemleri daha iyi anlamak icin buraya bakabilirsiniz.
* DSLR konusunda degil ama sayisal fotograf konusunda: Henuz etkisi cok gorulmese de Nokia’nin yeni 38MP uretebilen algilayici sistemi. Eger Nokia bu sistemi akillica kullanirsa gelecegin kompaktlari ayni sistemi kullanmak zorunda kalacak veya mevcut durumu ciddi sekilde gelistirmek zorunda kalacaklar cunku bu yeni Nokia sistemi (ilk orneklere bakarsak) 38MP’de bile zamanimizin orta kalite kompaktlari kadar kaliteli fotograf uretebiliyor.

CANON G1X: GDO’LU G12 MI?

Su anda aynasiz sistem cikarmayan tek Canon kaldi. Aynasiz sistemler gelismeye basladigi zamanlarda G11 kullanirken “keske sunda adam gibi bir algilayici olsaydi” derdim. Gercekten de, G11 (ve sonra G12) ufak govdeye harika ergonomi ve kolay kontrolleri sigdirabilen bir alet. Boyle olunca aletten DSLR gibi fotograf bekliyorsunuz ama sonucta ne yapsan algilayici ufak. Evet, iyi isikta ve %100 buyutmedigin surece tartirmasiz bircok kisiye kesinlikle yeter. Ama insan dogasi geregi doyumsuz iste :)

Tabi benim gibi dusunen pekcok profesyonel de vardi ve sonunda Canon G12’ye buyuk bir algilayici koyup piyasaya surdu... mu acaba?

Bu arada bir not: Canon bir X’e takti gidiyor. Peki yeni modellere ne isim koyacak? Ornegin 1DX’ten sonraki model 1DX MarkII mi olacak? Sanki Canon boyle dusunuyor gibi. Ileride gorecegizdir...

TEKNIK ZIMBIRTILAR


Bu bolumu incelemelere koymayi sevmiyorum ama bu sefer cok isteyen oldu (sanki internette yokmus gibi)


* Model Ismi: Canon G1X
* Algilayicidaki efektif piksel sayisi (yani “abi kac MP o?” diye soranlara vereceginiz cevap): 14.3 milyon piksel, ya da 14.3 MP, 1.85 kesme carpanli
* Lens fokal mesafe araligi: 15.1mm – 60.4mm (35mm eslenigi 28mm-112mm). Ya da tarzancasi: 4x lens var hocam. 28mm’de f2.8-16, 112mm’de f5.8-16 araligi.
* Optik bakac: Fotografin %77’sini kapsayan ve dioptri ayari yapilabilen bir alet. Bugun Lima’da uzun sure kullanmayi denedim ama pek hos oldugunu soyleyemem. D700’le donusumlu kullaninca firlatip atasim bile geldi ama bugun cektigim 150 kadar pozdan sonra pil hic azalmamis gorunuyor. Zoom yaptikca bakac da zoom yapiyor (G1X’in boyutunun buyuk olmasinin sebeplerinden biri). Canon’a gore ekran acikken 250, kapaliyken 750 cekim yapabiliyorsunuz. Tabi her cekimden sonra fotografa bakmak serbest, yani ekran hep kapali degil.
* LCD ekran: 3 inc – 7.5 cm TFT. 922.000 piksel. Fildir fildir donebiliyor. Parlaklik ayari yapabiliyorsunuz. 30 derecede parlak guneste gormekte hic zorluk cekmedim.
* Fotograf dosya formatlari: JPEG ve RAW (14 bit). 14, 7, 2 ve 0.3MP JPEG cekebiliyorsunuz. Ayrica bu ayarlarda “Fine” ve “Normal” olarak iki kalite secebiliyorsunuz. Genelde “Normal” yeterince iyi sonuc veriyor. 16GB’lik bir SD kart yaklasik 4200 yuksek kaliteli 14MP JPEG saklayabiliyor. Kaliteyi Normal’e dusururseniz bu sayi 8800 civarina cikiyor. RAW olunca bu sayi 783’e dusuyor. RAW dosya boyutu ortalama18MP, 14MP yuksek kalite JPEG dosyanin boyutu ortalama 2.5-3 MB arasinda. Bu boyutlar fotografin icerigine gore degisiyor.
* Video formati: Mov (H264 video, Dogrusal PCM stereo ses). 1920x1080, 1280x720 ve 640x480 cekim yapabiliyor. 16GB bir SD karta 59 dakika civari 1920x1080 video sigiyor. 1280x720 yaparsaniz bu sure 1 saat 25 dakika, 640x480’de 3 saat oluyor.
* Baglantilar: USB 2.0 (hala 2 mi? Kindar genclik olarak Canon’u kiniyoruz...), HDMI cikti, Analog ses ve video baglantilari (stereo, NTSC/PAL)
* Pil: NB-10L. LCD acikken 250 cekim, kapaliyken 750 cekim (CIPA standartlarina gore). Gene LCD acikken normalde (yani cek, durdur, etrafa bak, su al, sonra cektigine ak, gene cek, makineyi kapat ac vs..) 1 saat 10 dakika, surekli cekimde 2 saat cekim kapasitesi. (Bu arada Arnavutca'da "Pil"in cok ayip bir anlami var, aaaavvvv cok ayip soyleyemem bile...)
* Boyutlar: 11.7x8x6.5 cm
* Kutle: 534 g (Pil ve SD kart dahil. Bir de "pilsiz ve kartsiz kutle" var ama bunu firmalar neden verir hic anlamam. Hangi manyak pilsiz ve kartsiz makinenin kutlesini merak eder ki?)
* Flas mesafesi: Genis acida 50cm-7 metre, telefotoda 1 metre -3.1 metre.
* Seri cekim hizi: HQ modunda saniyede 4.5 kare (toplamda 6 kare). Diger modlarda hizli cekim secerseniz maksimum saniyede 1.9 kare cekiyor.
* Deklansor hizi: AUTO modunda 1-1/4000 saniye, diger modlarda 60-1/4000 saniye.


FIZIKSEL


Canon G12, aynen yukarida dedigim gibi, hormonlu bir G12’ye benziyor.

Foto DPReview'dan
G1X’e gecmeden incelemeler icin kullandigim basit ama cok yararli bir aleti gostereyim: Manfrotto 492. Isik cadiri vs.. gibi zaman ve yer gerektiren seyler kullanmadigim icin (ornegin SB-700 incelemesini ve bu yaziyi Peru’dan yaziyorum) hep yanimda olabilecek ve pratik bir ucayak ararken Manfrotto 492’yi gordum. Alet tamamen metal (ne oldugunu bilmem). Cok saglam ve inanilmaz dengeli. Canon 5DmarkII ve Sigma 180mm f3.5 makroyu cok rahat tasiyabiliyor. Ayrica Gorillapod gibi masa uzerinde g.tu bir yana basi bir yana oynamiyor. Gorillapod biryerlere tutunmak icin iyi ama en saglam modeli bile, eger uzerine DSLR koyarsaniz, masa uzerinde bacaklari aciveriyor. Bu yuzden uzun suredir Gorillapod’u kullanmadim.


Bu sekilde mukemmel bir makro ucayagi oluyor. O lensin 35mm f3.5 makro, makine kilifinin da guzel bir orkide oldugunu dusleyin. Dus kurmak bedava...


Isterseniz yaklasik 20cm’lik bir de ayagi var. Tasima cantasi fena degil. Ucaga binerken de sorun yasamadim.


Yalniz Turkiye’de fiyati biraz tuzluydu, ayni fiyata normal ucayak alabiliyorsunuz. Eminonu-Sirkeci civarinda bir ithalatcidan almistim, Kamer veya Zoom olabilir. Siddetle oneririm.


Simdi gecelim G1X’e.



Lens kapagi emzik gibi durmuyor mu :) Ama tasarim olarak cok basarili. Canon, belki ucuz olsun diye, objektif kapaklarini normalden dusuk IQ’lu insanlara tasarlattigi icin bu yeni kapak iyi bir surpriz oldu. Eger Canon mevcut lensleri icin bu kapagi uretip satarsa kisa sure icinde tarihinin en cok kapak satma rekorunu kiracagindan eminim.


Kapagin detaylarini hayrina vereyim ki bazilari gorsun, ogrensin:


Bu da sana kapak olsun :)
Objektif acildigi zaman kapak dusmuyor veya objektifin acilmasina engel olmuyor cunku kapak govdeye degil objektifin onune baglaniyor. “Ne var ki bunda?” demeyin, “makinenin acilmasini engelleyen kapak” tasarimi o kadar cok kompakt makinede var ki... Allah akil dagitirken bazi tasarimcilar pispirik oynuyormus.






Ekran yanarli donerli. Biri sagdan digeri soldan cekildigi icin perspektif etkisinden sagdaki ekran kucuk gibi gorunmus.




Flas ve ozellestirilebilir dugme sol ust tarafta. Keske o dugmeden bir tane daha olsaymis...




G1X'i gormekten mideniz bulandiysa, artik birkac makineyle karsilastirmaya gecebiliriz:


Kredi karti kadar olan alet Canon IXUS 220HS. Ufacik, harika bir makine. Tek eksigi manuel ayarlara izin vermemesi, en azindan bir A veya M modu olsaymis... G1X’in yaninda cuce gibi duruyor. Burada aklima kindar genclikle ilgili bir espri geldi ama yapmiyim (ne alaka demeyin, aklimdan cikmiyor ki?)


Soldan saga: Canon IXUS220 HS, Sony Nex-5n (canim benim :) ), Canon G1X, Nikon D700 + 35mm f1.8 AF-S. Bu fotografi ve asagidakileri Samsung GSII ile cektim. Bence IPhone4’un kamerasi daha iyi ama IPhone ile titresmeden bir fotograf cekmeyi beceremedim, Samsung’sa daha ilk fotografta istedigimi verdi. Telefon kamerasinin odak acisindan dolayi biraz bozulma var, idare edin.




Iste gene odak acisindan dolayi D700 oldugundan biraz daha buyuk cikmis (daha yakin oldugu icin).


D700 biraz buyuk mu ne? Ya da digerleri kucuk. Simdi herkes Sony’den tam kare algilayicili bir NEX-9 bekliyor ya, Sony'den ne istedigimizi bu fotograftan anlayabiliyoruz degil mi :) Ha olursa da tahminen ortadaki iki makine yolcu olacak...



Simdi G1X ve NEX-5n’i yanyana gorelim:





Yukaridaki fotograflarda 5N’in boyut avantaji var, Aslinda avantaj sadece boyda. Uzerindeki 16mm f2.8 pancake lens. 18-55mm’yi takinca:


Aha! Avantaj gidiverdi. Keske yanimda E-PL2 de olsaydi da onu da gorebilseydik, ama su anda dunyanin obur ucunda Istanbul’da. Tahminen kit lensle beraber G1X kadar olacaktir. 18-55mm ve 14-42mm kit lensler 28-84mm civarina denk gelirken G1X’teki 28-112mm.






NEX-5N'in ekrani muhtesem. Kontrasti cok yuksek, parlakligi da en parlak guneste bile ekrani gormek icin yeterli, ve ek olarak "gunesli hava modu" var, bu modda ekranin parlakligini asiri arttirarak gormenzi sagliyor. G1X'in ekrani da 3" ve 922.000 piksel. Yeterince iyi, kotu bir tarafi yok. Yani 5N'in ekranini ovdum diye G1X'in ekrani kotu galiba diye dusunmeyin. Valla bak? Bunlari yanyana koymadiginiz surece farki anlayamazsiniz zaten.

FIZIKI YAPI VE ERGONOMI KONUSUNDA YORUMLAR


G1X gercekten de fiziksel olarak G12’nin hormonlu hali olmus. Peki bu kotu mu? Bence degil. Flasa yer acmak icin ISO tekerinin gitmesi iyi degil, onun yerine Canon NEXler gibi flasi ayrica verebilirdi. Flasi G12’ye gore daha yukari kaldirmalarinin en buyuk sebebi lensin buyumesi. Ayrica flas lensten ne kadar uzaksa o kadar iyi.

Canon G serisi zaten hep saglam ve agir olmustur. Canon agir olmasi icin G1X’in icine ek beton koymus gibi. Aleti elinize alinca “vay” diyebilirsiniz. Hayir asiri agir degil. Tutmasi cok rahat. Ele mukemmel oturuyor. Tek elle cekim yapabiliyorsunuz, ama bazi ayarlar icin sol elinizin destegi lazim. 5N’de de ayarlarin bircogu icin sol el destegi gerekiyor.

G1X bence cok buyuk degil. 5N + 16mm’ye gore sadece boyu 1-1.5cm yuksek. “Boyut” deyince tum sisteme bakmak lazim. 5N’i lenssiz tasimayacaginiza gore sadece govdeleri karsilastirmak dogru degil. Demek ki eger Canon aynasiz bir sistem cikartirsa optik bakac ve flasi aletten cikararak NEX-5N boyutunda bir alet yapabilir.

Ayar dugmelerinin tepkisi tam yerinde, ne yumusak ne sert.
G1X’un deklansor sesi yok gibi birsey. Sessiz ortamlar icin mukemmel.
Optik bakacta goz algilayicisi yok, yani ekrani dugme ile kapatmak zorundasiniz.

HARICI AKSESUARLAR

G1X’e aynen DSLR gibi bircok Canon aksesuari takilabiliyor. Bunlar arasinda Makro Twin Lite flas serisi, her turlu Speedlite flas (580EXII, 430 EXII vs..) ve kablosuz flas kontrolu icin ST-E2, kablolu kumanda, FA-DC58C adaptorunun yardimiyla 58mm filtreler, lens gunesligi, prizden guc almak icin AC adaptor seti, TV’ye baglamak icin baglanti kablolari (eger HDMI ile baglarsaniz TV kumandasi ile fotograf gecislerini yapabiliyorsunuz), ve her turlu Canon yazici var. Canon ayrica SC-DC75 yumusak tasima kilifi (ben sordum, acaip pahaliydi) ve 40 metreye kadar su basincina dayanikli WP-DC44 su alti kabi da var. Ozetle, G1X’i normal bir DSLR gibi kullanabiliyorsunuz.

Harici aksesuar anlaminda iki eksigi var: Lensi degistirilemiyor ve PC’den yonetemiyorsunuz. PC’den yonetme isini Canon uzun suredir G serisi makinelerinden kaldirdi. Halbuki cok yararli birsey. DSLRlari ile beraber bu is icin bedava yazilim veren firma neden G serisinden bunu kaldirdi anlayamiyorum (tamam anliyorum, mesele maliyet ama G serisi cok mu ucuz ki?)


INCELEMENIN IKINCI BOLUMU ICIN TIKLAYIN 







6 yorum:

  1. Nex-5N şimdiden wins :)

    Firmware güncellemesini yaptınız mı Nex-5N'in? AF çok hızlandı ama sanki daha kararsız oldu gibi geldi bana.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cektim ama kurmadim henuz. AF hizi bayagi iyi olmus diyorlardi.
      5N bence simdiden efsane. Keske E-PL2 yerine bu alete elektronik bakac alsaydim.
      G1X de kotu degil gercekten. Sessiz deklansor cok isime yaradi son iki gundur.

      Sil
  2. G11'den Nex-5N'e geçince hesapta olmayan tek sıkıntı deklanşör sesi oldu, çaktırmadan fotoğraf çekme işleri gene G11'e kaldı. Hayyam'da geçen helios 50mm f1.8 buldum 200 TL'ye ama emin olamadığımdan almadım, sanki daha ucuza da portre lens bulunur gibi geldi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslinda Canon 50mm f1.4 FD de alabilirsin (donusturucu bulabilirsen)

      Sil
  3. G12 ile g1x arasında gece fotoğraflarında göze batacak derecede dikkat çekecek fark oluşur mu?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ozellikle gece fotograflarinda G1X cok daha basarili. Iyi isikta daglar kadar fark olacagini sanmiyorum.

      Sil