3 Ara 2012

Nikon V1 incelemesi - Sayfa 2

TAŞINDIK: http://halkboyleistiyor.com

Not: V1'in fiyati Amerika'da 299$ olmus! Bu fiyata V1 kacmaz, benden soylemesi.

Ilk sayfada Nikon V1'i etraflica incelemistik. Fotograf kalitesini gostermek icin biraz gec kaldim, araya bir-iki gezi girdi ama aceleye getirmek istemedigim icin "gec olsun kaliteli olsun" dedim. Simdi geldik fotograflara.

Herkes yuksek ISO meraklisi oldugu icin, hemen G1X ve NEX-5N'in V1'i ISO3200'de nasil parcaladigindan baslayalim:

Nasil? Gorebildiniz mi? Goremediniz mi? ... Du bakiyim...  Alla Alla... Nasil yani? Algilayici boyutlarina bakarsan V1'in rezil durumda olmasi gerekmiyor mu? Haydaaaa..

4 makineyi Matrix-Evaluated olcum moduna aldim, diyaframi 5.6 ve ISO'yu 3200'e getirdim. Her makine enstantaneye kendi karar verdi. Bunlar dogrudan makine ciktilari, yani RAWlara dokunmadim. Karsilastirmayi Canon'un Zoom Browser'inda yaptim. Sizce hangisi iyi?

Bu sahne normalde cekmek isteyeceginiz bir durum degil. Cekim ayarlarina bakarsaniz zaten cekimlerden kalite beklemek imkansiz. Ayrica sahne gorundugunden daha karanlikti (tabloyu zor goruyordum) ve D800 bile sahnede zorlaniyor.

Internette hemen her incelemeci Nikon'un CX algilayicisinin "sanat eseri" ya da "teknolojinin son eseri" (state of the art) oldugunu soyler. Sebebi belli: Kendinden daha buyuk algilayicilarla bile bazi durumlarda basa cikabiliyor.

V1'in iki guzelligi daha var:

1) Daha onceki bir yazimda anlattigim gibi, sayisal makinelerde histogramda olabildigince saga yaslanmak lazim. Iste V1'in Matrix olcum sistemi (genelde) aynen bunu yapiyor. Yukaridaki ornekte bunun sonuclarini goruyorsunuz. V1 digerlerinden daha dusuk enstantane (1/8) kullanmis, dolayisiyla fotografta daha fazla isik var. Daha fazla ışık daha fazla bilgi demek, daha fazla bilgi daha fazla detay ve daha dogru renkler demek. Nex-5N yaklasik 1 stop daha dusuk (1/20) enstantaneye karar vermis, dolayisiyla sahne daha karanlik ve daha az bilgi var.
2) JPEG isleme motoru cok basarili. Renkleri ve detaylari cok iyi koruyor. Kumlanma/gren sorununu bayagi dengeli hallediyor.

Belki yukaridaki sahnede ayni ayarlari kullanip RAWlari karsilastirmam lazimdi ama V1'in "al-cek" konusunda ne kadar basarili oldugunu gostermek istedim. Bu demek degildir ki "V1 en iyisi". Ayrica beyaz ayari da G1X'le beraber daha dogru, NEX-5N ve E-PL2 sariya kacmis.

Peki, simdi gene ayni taktikle gidelim ama bu sefer RAW dosyalarina bakalim. Kontrastli ve icinde bol siyah olan bir sahne yaratmak icin salondaki koltugu biraz one cektim ve buldugum her siyah seyi ustuste koydum:

Dosya isimlerinin uzerini cizdim. Burada 3 makine var: V1, NEX-5N ve E-PL2. Sizce hangisi V1? (NEX-5N: 1/10, f3.5, ISO3200, V1: NEX-5N ile ayni, E-PL2: Sadece enstantane 1/15).

...
...
...

Cevap: En ustteki V1. E-PL2 yarim stop daha karanlik kalmis ve dolayisiyla en kotusu. Ama V1 ile NEX-5N arasindaki farki anlayabilen var mi? Simdi makine ciktisi JPEGlere bakalim:

NEX sagdaki. V1'in JPEG motorunun fermuardaki detayi nasil koruduguna dikkat edin.

Ayni sahne, arka planda parlak bolgedeki priz:

Soldaki V1 sagdaki NEX-5N. Fark? 16MP'nin getirdigi bir fark var ama cok dert degil.

Simdi neden bu alete "state-of-the-art" dendigini anladiniz mi? Ama hatirlatayim, bu "V1 en iyisi" demek degil, buna ragmen V1 benim bekledigimden cok daha iyi cikti. V1 yuksek ISO'da kumlanma/greni cok basarili bir sekilde tam kararinda hallediyor ve detaylari olabildigince koruyor, ayrica renklerin doygunluklari ISO3200'e kadar bozulmuyor. V1'in algilayicisinin dinamik araligi ve yuksek ISO performansi, birkac sene oncenin istenen ve begenilen D200'u kadar iyi diyebilirim! D200'de ISO400'un uzerine pek cikmaya korkuyordum, V1 ile ISO1600'e kadar rahat kullaniyorum (RAW ile tabii ki). Siz hala saka zannedin (DxOMark tersini soylese de).

Mesele su ki, V1'de ISO100'de bile golgelerde gurultu/gren olabiliyor (daha once bahsetmismiydim hatirlamiyorum, bahsetmissem bile yeniden belirtmekte fayda var), yalniz V1 ilginc bir sekilde ayni kaliteyi ISO800'e kadar koruyabiliyor ve bu gren/gurultu rahatsiz edici degil. Gren taneleri ufak ve duzgun dagilmis durumda. Parlak bolgeler APS-C algilayicilara gore daha fazla patliyor, bunu kurtarmanin iki yolu var: D-Lighting (ben hep acik birakiyorum) veya RAW cekmek. RAW ile bayagi bir detayi kurtarabiliyorsunuz. Asagida ornekleri verdim.

ORNEKLER

Once bir not: Fotograflarin uzerine tiklarsaniz daha buyuk versiyonu aciliyor. Daha da buyuk versiyonlar icin yaziyi okumaya devam edin :)

V1 ile en cok Barselona ve Paris'te oynadim. Boyle turistik gezileri genelde "hadi koş koş şurayı da görelim, aman burayı da kaçırmayalım" seklinde yaptigimiz icin V1'in hizini denemek istedim.

Paris'te Sacre Coeur denen bir kilise var. Merkeze yakin, metro ile gidisi rahat ve tepede oldugu icin Paris'i tepeden gorebiliyor. Gitmeye firsatimiz olmamisti, Şili'ye giderken 7 saat aktarmadan faydalanalim dedik, atladik metroya gittik. Kilisenin icinde fotograf cekmeye izin yok (ne sakliyorlarsa), o yuzden disarida 135mm f2.8 AI'yi taktim ve insanlari cekmeye basladim. Bu sirada bir eleman elinde futbol topuyla gosteri yapmaya basladi. Insanlarin arasindan gecip elemanin yanina gitmek dert olacakti, bu yuzden merdivenlerin kenarindan f2.8 calisayim dedim. Cocukla aramizda yaklasik 30-35 metre vardir diye tahmin ediyorum. 135mm, tam karede 367mm'ye denk geliyor. Buyuk halleri icin uzerine tiklayin:

135mm f2.8 ile odak yapmak bazen zor oluyor. Minimum 1/500 ile cekmeniz lazim ki bunun icin iyi ışığa ihtiyaciniz var ve bu objektif filmli zamanindan kaldigindan optik olarak yeni objektifler kadar basarili degil. CA ve "spherical aberration" cok belirgin. Buna ragmen ben sonuclari cok begendim. Herhangi bir kompakt ile bu sonuclari almanin imkani yok. Asagidaki fotograflarn cogunda odagi tuturamamisim, bu yuzden buyuk hallerini koymadim. Siz renklere ve tonlamaya bakin.




Yukaridaki fotograftan %100 kesme:

Dedim ya, odagi tutturamamisim bir turlu :(

%100 kesme:

Odak hatalarini D800'de beklerken V1'de yapiyorum... 135mm'deki CA sorunlarina dikkat, V1 tamamini gideremiyor. Yalniz buradaki sahne cidden cok zorlu: Kardesin govde çukulata renkli, arka plan parlak mavi ve sapka bembeyaz; yani algilayici ayri zorlaniyor (dinamik aralik - sag yanaga ve boyna dikkat) objektif ayri zorlaniyor (CA).

Agzima girmiyor, bir dahakine tenis topuyla yapayim...

Elimin titremesini gordunuz mu? Ki aslinda V1 + 135mm ele cok iyi oturuyor, ama tam karede 370mm'ye denk gelen odak mesafesi yuzunden muthis titresim var. Bu yuzden bazen 1/500 bile kurtarmiyor.

Şşşşş, Süpoo!!! Fazla uçma oluumm...

Cocuk iyi ama biraz calistirilsa, elinden tutan olsa...

Simdi bazilariniz "ben bunlari Canon SX40 ya da Nikon P510'la da cekerdim" diye dusunecek ama o is oyle degil. Keske yanimda olsaydi da gosterseydim, V1'in piksel bazinda keskinligi, tonalitesi ve dinamik araligi hicbir kompaktta yok. Cok kompakt kullandim (cok begendigim Fuji S9100 dahil), yukarida elemanin vucut hatlarini ve renk dagilimini verecek bir kompakt gormedim. "Belki" Fuji XS-1, ama o da 370mm'de f2.8 olmazdi ve daha ufak algilayici yuzunden arka plan bu kadar bulanik olmazdi.

V1'i 70-200mm f2.8VR ile kullananlar var, elimde olsaydi herhalde agir-magir dinlemem tasirdim. Otomatik odaklama + VR + f2.8 + super kalite + 540mm... Yeme de yaninda yat...

135mm f2.8, hemen her objektifte oldugu gibi, odaklayamadiginiz zaman garip renkler ve haleli bir goruntu veriyor. Ahanda boyle:

Odaksiz

Odakli. Fark nasil? Bu arada yukaridaki kesme 355x237 boyutunda, yani 10MP'nin icinde kapladigi alan soyle:

Ufacik...

Gene 135mm f2.8 AI ile cektigim iki fotograf:

Lamba ile arkadaki tablo arasinda 20-25cm var, ben de lambadan 3 metre civari uzaktayim. Tam kare bir govde gibi olmasa da V1 ile objenizi arka plandan uygun fiyatli f2.8 objektifler sayesinde ayirabiliyorsunuz. 50mm f1.8D de V1'le bayagi iyi gidiyor (ve elle odaklamada daha buyuk basari sagliyorum cunku f1.8D'nin mesafe bildirme ozelligi var, bu yuzden V1'deki odak yardimcisi 50mm ile calisiyor).

V1'i 80-200mm f4.5-f5.6 AF-D ile de denedim. V1'le kullanimi pek kolay olmuyor cunku elle odaklamasi cok basarili degil ve bence V1 icin diyaframi fazla kapali. Buna ragmen boyutlari ufak ve hafif ve iyi sonuclar alabilirsiniz. Asagida sirasiyla 30mm (kit objektifin maksimum odak mesafesi), 80mm ve 200mm'nin farklari var:

200mm ile objeye bayagi yaklasmak mumkun. Ayrica 80-200mm AF-D'nin CA performansi 135mm'den cok daha iyi. Bu objektiften insallah D800 incelemesinde daha cok bahsedecegim.

Sana dun bir tepeden baktim aziiiiiz Barselooonaaaa.... 1/2000, ISO100, f2.8. Heykelle aramda rahat 20 metre vardi.

135mm'nin en hayran oldugum fotografi bu. Fotograf guzel oldugu icin degil, verdigi detay icin. f4.0, 1/2500, ISO100.

Fotografi cekerken o insanlarin orada oldugunu farketmemistim. Bu fotografi Katalonya Ulusal Sanat Muzesi'nin (National Art Museum of Catalonia) hemen onunden cektim, arada 360-370 metre gibi bir mesafe vardi (Google Earth'ten olctum).

360 metreden iyi detay degil mi?


Barselona'da bir dukkan vitrini. f4, 1/1000 ve ISO3200. Kit objektif, 10mm. Asagida %100 kesme var:

ACR ile islenmis fotograftan %100 kesme. Renkler cart degil ve yerli yerinde, ayrica detaylar ISO3200 icin cok iyi. Hala "benim kompaktim daha iyi ceker" diyen arkadaslar ayni ayarlarla bir fotograf cekip denesinler, ayni detay ve renkleri alabilene benden piskevüt hediye :)

Gene Barselona'dan. f4.3, 1/50, ISO3200. Kit objekfit, 16mm. Asagida iki kesme var:

Cok acik soyliyim: Bu kadar bir algilayicidan bu performansi gormek beni sasirtiyor. Fotografin tamaminda golgeler ve karanlik hakim (buyuk haline bakin), buna ragmen balkonlardaki ışıklarda hala detay var!

Binanin sol-alt kosesi. Penceredeki mavide ufacik bir sorun var, onun disindaki tum renkler yerli yerinde.

Barselona'da limandan bir goruntu. Sag alttaki binanin catisina dikkat:

Kit objektif, 30mm.

Ayni bolge, bu sefer 135mm f2.8 ile. Saniyorum burada f4 kullanmistim. Bayagi kontrastli bir sahne (gunes arkadan geliyordu), bu yuzden borularda detay yok gibi ama 30mm'ye gore 10 kat fazla detay var.

Gezi otobusunun tepesinden cektigim bir sahne. Arada cam oldugu icin biraz yansima olmus. 1/50, f4, ISO3200. Kit objektif, 13mm. Asagida %100 kesme var:

Yorum yok...

Gene tur otobusunden Barselona. f5, 1/30, ISO3200. Kit objektif, 22mm. Renkler aynen boyleydi.

Gene renkler korunmus. Gren cok belli, detaylari oldurmesin diye temizlemedim. Biraz temizleyince:

V1'le ISO3200'de cektigim yukaridaki sahneyi, biraz Noise Ninja ya da benzeri yazilim mudahalesiyle, rahatlikla A3'e basabilirim. Gren biraz belli olacaktir ama gozu hic rahatsiz etmeyecektir. Daha da onemlisi, ISO3200'de bile renklerin cok iyi korunmus olmasi. Ayni sahneyi D200 (ya da K10D) ile cekseniz... Gene yorum yok...

Barselona'da otel. f3.5, 1/125, ISO3200. Kit objektif, 10mm. Asagida %100 kesme:

Gren var mi? Elbette var. Ama gene de biraz mudahaleyle buyuk baski bile alinabilir ve renklerde bozulma yok (gerci ortamda cok renk de yok ama caktirmayin :) ).

La Sagrada Familia'nin tepesinde biryerlerden. ISO100, 19mm, 1/160, f4.8. Bu arada La Sagrada Familia dunyada gormeniz gereken yerlerden biri. Gaudi denen sahsiyet ilginc bir insan...

Bu da %100 kesme. Bence minimum diyafram kullanmama ragmen inanilmaz detay var. Begendim...

Gene La Sagrada Familia'dan bir manzara....

Gene %100 kesme. Neredeyse menuleri okuyacagiz (oha abartma artik...). Saka bir yana, agac yapraklarina kadar sayabiliyorum ki bence muthis bir performans.

f4, 1/1000, ISO100, 13mm kit objektif.

Tonla detay var.

Gren var mi? Evet var. Rahatsiz edici mi? Bence hayir. Parlak gokyuzune ragmen tuglalardaki detayin korunmasi hosuma gitti.

f4.5, 1/15, ISO2200, kit objektif 10mm.

ISO2200 icin nasil? Kesmeleri boy boy yaptim. En sondaki ufak boyda bile 4.5x6, hatta 5x7" baski alinabilir (fotografin tamamindan bahsediyorum).


f4.5, 1/15, ISO1250. 10mm, kit objektif. 1/15'ten ortamdaki ışığın ne kadar az oldugunu anlayabilirsiniz.

%100 kesme. Renkleri daha cart yapabilirdim ama olduklari gibi kalsinlar istedim.

V1'in pozlama sistemi onceki Nikonlar'dan biraz farkli. Aslinda D800'un de pozlama sistemi D700'den farkli calisiyor, yani Nikon pozlama sistemlerini son jenerasyonda yeniledi diyebilirim (ipucu: Canon gibi yapti biraz). Buna gore, V1'in pozlama sistemi sahneyi olcuyor ama odaklanan yere daha cok önem veriyor ve olabildigince histogramin sagina yanasmaya calisiyor (en azindan simdiye kadar boyle gordum). Yukarida bunun bir ornegi var. Yanimda yoktu ama yukaridaki sahnede D700 gokyuzunde daha fazla detay birakmak icin binayi biraz daha karartirdi, V1 tam tersine ana objede daha fazla detay olmasini sagliyor. Iyi ya da kotu diyemiyorum ama bunu bilmekte fayda var.

Parlak gokyuzuyle ayni kare olmanin zararlari: Kaybolan detaylar ve gren. Ama V1 butun sahneyi eski Nikonlar'dan daha yuksek pozlamayla cektigi icin gene de dokular belli oluyor ve renk bilgisi var; eger gokyuzunu kurtarmak isteseydi bu bolge kapkara olacakti.

Gene ana objeyi kurtamak icin gokyuzunu unutmus, ama bu sefer biraz fazla unutmus. RAW ile gokyuzunun bir bolumu kurtarilabilir ama JPEG cekenler bunu yapamayacak. Yalniz, bu yaklasim cogu zaman ise yariyor cunku burada cekmek istedigim sey gokyuzu degil binanin kendisi, ki V1 de bunu fazlasiyla iyi becermis. Turist fotograflari icin bu yaklasim daha iyi olmus. V1'in olcum sistemi ozellikle portre veya insan cekimlerinde cok iyi. Eger sahnede yüz varsa pozlamayi o yüze gore yapiyor, boylece insanlar her zaman iyi pozlanmis cikiyor.

Dedigim gbi, bu yeni sistem iyi-ya da kotu degil, sadece "farkli".

Gene ayni sekilde, ana objeye gore pozlama yapildigi icin bina ve agaclar son derece iyi cikmis, buna karsilik gokyuzu patlamis.

Burada sahne kurtardigi icin hem gokyuzu hem binada yeterince detay var. Hatta mukemmel pozlama diyebilirim.

Iste bu kolonun hepsini istiyorum! (Capon turist, La sagrada Familia)

Renkler harika. f3.5, 1/30, ISO560, 10mm kit objektif. La Sagrada Familia.


PEKI RAW CEKERSEK?


RAW cekersen kurtaracagin detay boyle. Gokyuzunu baska yerden yapistirmadim, ama keske boyle bir arka plan gokyuzum olsaydi, heryerde kullanirdim :)

RAW'dan once

RAW'dan sonra. Gren/kumlanma var mi? Var. Peki fotografin tamamina bakarsan, hangisi guzel? Grenli olan mi yoksa ilk versiyondaki beyaz gokyuzulu versiyon mu? Gren ya da kumlanma her zaman en onemli sey degil, en onemlisi fotografin bütünü.

Once...

Sonra. Çatıdaki detaylar nasil belirginlesmis? JPEG olsaydi hayatta ayni detayi geri getiremezdik, halbuki RAW'da bayagi bir detay kurtarilabiliyor.

RAW'dan once

RAW'dan sonra. En soldaki apartmanda detaylarin bir kismi geldi ama hepsini getiremedim. Gene de RAW'un avantaji bariz. Asagida ACR'de yaptigim ayarlar var:

Once

Sihirli dokunuslardan sonra.

Once

Sonra (golgeleri acmadim, sadece parlak bolgeleri gostermek istedim).

En son iki de artistik calisma koyayim da tam olsun:

1/8, f5.6, ISO3200, 19mm kit objektif
1/5, f3.5, ISO3200, 10mm kit objektif

Arkamda turist kafilesi vardi (cogu da Japon), o yuzden durup adam gibi kadraj yapamadim. Elde anca bu kadar oldu. Gene La Sagrada Familia'dan (gidin gorun demistim di mi?).

Not: Yukaridaki tum fotograflari ve bazilarinin RAW hallerini bir paylasim sitesine yukleyecegim. Su anda oldugum yerde paylasim sitelerine erisemiyorum, uygun bir internet sistemi bulursam hepsini ZIPleyip bir siteye atarim. Yukaridakilere ek baska fotograflar ve videolar da koydum, merak eden acar bakar diye.

BITTI MI?

Aslinda bitmedi. Hala NEX-5N - V1 - E-PL2 karsilastirma fotograflarini koymadim, onlari da yakinda koyarim ama yukaridaki fotograflar size fikir verecektir.

Incelemenin bitmesi icin cok ugrastim ki D800'e daha fazla zaman ayirayim :) (Cok acaip bir aletmis bu D800 yahu..).

Itiraf etmeliyim ki bu fotograflari inceleme icin hazirlarken sasirdim: V1'in fotograf kalitesi bekledigimin uzerinde cikti. JPEGler dengeli ve detayli, RAWlarda tonla detay var ve renkleri cok iyi koruyor (12MP'lik m4/3lerden daha iyi koruyor). Hatta bu sayfanin en basina bakarsaniz bazi durumlarda NEX-5N'e bile kafa tutuyor (gercek karsilastirmayi yakinda yayinlarim).

ISO100'de bile gren/kumlanma var ama gozu cok rahatsiz etmiyor. Ayrica hemen hemen ayni performansi ISO800'e kadar devam ettiriyor denebilir. Yuksek ISO'da gren boyutlari ufak ve duzenli dagiliyor. Yukarida gordugunuz gibi ISO3200 bile cogu durumda kullanilabilir. Yuksek ISOlarda bile renkler dagilmiyor ve JPEG algoritmasi cok basarili.

D-Lighting iyi calisiyor, her zaman acik birakmanizi tavsiye ederim (amator kullanicilar icin tabi).

Dinamik araligi idare eder. Kompaktlardan iyi oldugu belli zaten, hatta kendinden buyuk 12MP'lik m4/3lere bile kafa tutuyor diyebilirim. Gene en basta gordugunuz gibi bazi durumlarda ISO3200'de NEX-5N'den geri kalir yani yok.

V1 en iyisi mi? Hmmm... Degil elbet. Onceki sayfada da soyledigim gibi, maksimum imaj kalitesi icin yanimda hep G1X tasiyorum (NEX'i ozel durumlar haricinde kullanmiyorum artik). Buna ragmen V1'i her turistik gezi icin yanimda tasiyorum: Yeterince ufak, super hizli odaklamasi ve cok iyi RAW dosyalari var, ayrica yanimda 80-200mm ya da 135mm f2.8 AI tasiyarak hafif bir setle 360mm'ye ulasma sansim var (80-200mm ile 540mm).

Eger cocuklarinizi cekmek icin makine bakiyorsaniz V1 ya da J serisini hic dusunmeden onerebilirim (V1 ile J1/J2'nin imaj kalitesi birebir ayni). Su anda V1 Amerika'da kit 10-30mm ile beraber 300$'a satiyorlar ki bu fiyata daha iyi makine "bence" yok (Pentax K-01'in govdesi de 300$ civarina inmis. Kit objektif alsan daha pahaliya gelecek. Peki kocaman ve harika algilayicisi icin K-01 almaya deger mi? Bence hic degmez).

FT-1'i de V1 ile alirsaniz bazi yerlerde bedavaya geliyor, ve elinizde uygun fiyata super telefoto seti oluyor.

Her zamanki gibi, "en iyisi bu mu" sorusunun cevabi: Duruma gore degisir. Tum yaziyi okuduysaniz V1'in size gore olup olmadigini anlarsiniz. Peki V1 bana gore mi? Kesinlikle evet! Tam sessiz deklansor, mukemmel otomatik odaklama, FT-1 ile elimdeki objektifleri kullanabilme ve yeterince iyi imaj kalitesi benim cogu ihtiyacimi karsiliyor.

Keske G1X + V1 gibi bir alet olsaydi ama...

Sonraki sayfada NEX-5N ve E-PL2 ile karsilastirma fotograflari var.

2 yorum:

  1. Harika bir inceleme. Ama compactian'lara önerebilmem için ucuzlaması lazım bu nikonların...

    YanıtlaSil
  2. Aslinda en basta da soyledigim gibi, V1 su anda 300 Dolar ve bu fiyata ona kafa tutacak kompakt yok. 800 Dolar olsaydi zaten kesinlikle almayin derdim.

    YanıtlaSil