22 Mar 2013

Nikon D800 incelemesi - 5

TAŞINDIK: http://halkboyleistiyor.com

Önceki bölümden devam

NİKON D800, FOTOĞRAF KARŞILAŞTIRMASI

Nikon D800 iyi güzel. Peki herkese gerekli mi? Eğri oturup doğru konuşalım: Gerekli değil. Hatta D800 sahiplerinin birçoğuna fazla bile.

Aşağıdaki tarzda çekip işlemeyi seviyorsunuz diyelim:


Orjinal hali
Kesilmiş hali
İşleme 1
İşleme2
İşleme 3
İşleme 4

Yukarıdakiler gibi şeyler çalışıyorsanız D800'ün en ufak anlamı yok. Renkler keskinlik vs.. D800'ün avantajı olan herşey zaten yokolmuş durumda. Internet paylaşım için IPhone bile olur (ben OM-D kullandım). Instagram benzeri programlar boşuna bu kadar yayılmadı: Fotoğrafın orjinalini o kadar bozuyor ki kameranın kaliteli olmasına gerek olmuyor (hatta efektlerin çoğu o kadar ağır ki fotoğraf bile belli olmuyor, sadece efekte bakıyorsunuz).

Zamane DSLRları ve aynasız makineler çok iyi. Hatta çok çok iyi. Bazı giriş ve orta seviye gövdeler 5-6 yıl önce bilmemkaç bin Dolar'a satılan profesyonel makineler kadar iyi fotoğraf verebiliyor.

Örneğin Olympus OM-D EM-5 diye bir alet var (bundan sonra "OM-D" diyeceğim ama aslında OM-D bir serinin adı, modelin adı EM-5). Ufak, hızlı, sağlam. Mikro 4/3 sisteminde istemediğin kadar kaliteli objektif var. Ayrıca algılayıcısı APS-C'den ufak olmasına rağmen çok iyi bir imaj kalitesi var. Aşağıdaki örnek fotoğraf 30 m2 bir salonu aydınlatan 50 Wattlık ampulün ışığında çekildi (lambadan 3 metre uzakta). Arka planda mutfak var, orası 8 m2 ve ışık kaynağı yok. Zaten pozlama değerlerinden ne kadar az aydınlanan bir yer olduğunu anlayacaksınız (büyük hali için üzerine tıklayın):


Olympus OM-D EM-5, ISO6400, f2.5, 1/25, Olympus 45mm f1.8 . Beyaz ayarı biraz sıcaktı mevsim normallerine döndürdüm. Büyük hali aşağıda:


Tekrar hatırlatayım, model önden aydınlanıyor ve arkası karanlık. "Color noise" ayarı 18'de. Nikon d300 ve Canon 50D'den daha iyi. Bu kalite normal insanların %90'ına yeter.

OM-D tek değil elbet. Giriş seviyesi DSLRlar bile bu kadar iyi. Aynasızlarda NEX var, Samsung NX var, Canon M var. Nikon 1 bile beklediğimden daha iyi.

Durum böyle olunca, 36MP'lik dosyalarla uğraşmak yerine 16-18-24MPliklerle uğraşmak daha mantıklı gibi. APS-C ya da m4/3leri istemiyorsunuz diyelim, D800'e gelene kadar Nikon D600 var örneğin. Canon 6D var. Daha ucuz, daha antıklı dosya boyutları.

Aşağıda Nikon D800'ün yanına Sony NEX-5N ve Olympus OM-D EM-5'i koydum ve nereye kadar D800'ün yerini tutabileceklerini görmek istedim (şaka şaka, D800'ün yerini hiçbirşey tutamaz tabii ki :) ).

ÖNEMLİ OLAN BOYU DEĞİL İŞLEVİ


Gördüğünüz gibi D800 OM-D'den biraz daha büyükçe. OM-D'deki elektronik bakaç aleti biraz daha yükseltiyor.
...
...
...
Yersen. Aslında keşke D800 bu kadar ufak olsa ama bu performansı NEX-9 ile Sony'den bekliyoruz. D800 ve OM-D'nin boyut farkı aslında şöyle:
OM-D ufacık. Üzerindeki Panasonic Lumix 20mm f1.7 de öyle. İlginç olan bir bilgi: Yeni Canon 100D de OM-D kadar birşey! Sadece daha kalın.
Görmemişler gibi OM-D'nin ekran koruyucusunu hala çıkarmadım :)
Boyut farkı emeyzing (amazing, İngilizce patlatmayı sevenler için). İkisinde de benzer objektifler var.

Şimdi yanlarına Sony NEX-5N koyalım. Üzerinde Sigma 30mm f2.8 var. Tam 50mm f1.8 eşleniği değil ama elimde 35mm f1.8 OSS yok.



Sony NEX-5N'i burada incelemiştim. Üç arkadaşım o incelemedeki ISO2000'de çekilmiş ayı burnunu görüp NEX-5N aldı :) Cidden devrim, sonradan çıkan NEXlere de baz oluşturdu. Sony'nin 16MP algılayıcısı çok iyi bunu bilmeyen yok.

Peki kendi sınıflarının en iyi aletlerinden olan NEX-5N ve OM-D D800'le aşık atabiliyorlar mı?

NASIL ÇEKİLDİ

Aşağıda kullandığım sahne farklı ülkelerden topladığımız ufak tefek hediyeleri dizdiğimiz raflardan ikisi. Hazırda var olduğu için kullandım. Kadraj yamuk. elde çekerken yamuk çekmeye alıştım ama üçayakta nasıl yamuk çekmişim hayret. İlk çekimlerde D800 ile yamuk çektiğim için diğerlerinde de yamuk kadraj yaptım.
- NEX'te 50mm f1.8 OSS, Olympus'ta 45mm f1.8 ve D800'de Rokinon 85mm f1.4 ASPH kullandım.
- Her makinede aynı kadrajı kullandım. Bu yüzden farklı odak mesafelerini dengelemek için üçayağı sahneye yaklaştırdım veya sahneden uzaklaştırdım, bu yüzden perspektifler biraz farklı.
- Olympus'ta f5.6, NEX'te f5.6 (net alan derinliği eşit olsun diye f8 yapacaktım ama nedense f5.6 bırakmışım), Nikon'da f11 kullandım. D800'de f8'i geçtik ama bu karşılaştırmada aşırı farketmez. 5DMarkIII'le karşılaştırırken daha hassas davrandım (sonraki sayfada).
- Tüm çekimler otomatik beyaz ayarıyla M modunda yapıldı. Tüm makinelerde aynı EV değerlerini kullandım, yani diyafram farkı varsa perde hızıyla dengeledim.
- Hepsi için Adobe Camera Raw'de arkadaki duvardan beyaz ayarı aldım. ACR'de tek yaptığım ayar bu.


NELER ÇEKİLDİ

OM-D'de ISO100 yok, ISO200'den başlıyor. Her seride sıralama şöyle: OM-D, NEX-5N, D800. İlk seride OM-D yok. Sahne bu:



NOT: Çekerken farketmemişim, bazı çekimlerde makine titremiş veya odak hatası olmuş. Arandur uyardı sağolsun. Çektiklerime makinenin ekranından baktığımda iyi duruyorlardı. Yazıyı yayınladıktan sonra da sadece IPad'de kontrol ettim ve bulanık kareleri farketmemişim. Bu durum sonucu etkilemeyecektir çünkü sorunsuz örnek sayısı çok, yani neyin ne olduğu anlaşılıyor. Böyle çekimler ve sonrasında fotoğrafları düzenlemek için (kes-biç beyaz ayarı vs..) en az yarım gün gerekiyor, yani aşağıdaki işi bir daha yapmaya niyetim yok. Artık bunlarla idare edin :)
NEX ve OM-D'yi 10 saniye, D800'ü 5 saniye gecikmeye almıştım ve odağı ilk karede yapıp sonrakilerde manuel odak kullandım (yani odağı değiştirmedim). Bu olay genelde NEX'te olmuş.
ISO100
ISO200
ISO400
ISO800
ISO1600
ISO3200
ISO6400
ISO12800
ISO25600

SIRADAKİ

ISO100 (OM-D yok)


ISO200




ISO400



ISO800



ISO1600



ISO3200



ISO6400



ISO12800
ISO25600




SONRAKİ

ISO100 (OM-D yok)






ISO200
ISO400


ISO800
ISO1600
ISO3200
ISO6400
ISO12800
ISO25600
Bittiiii...

ANALİZ

Tekrar hatırlatmakta fayda var: Kadraj aynı! Bu ne demek? Yani çerçevelerin kenarları aynı yerlerde demek (OM-D 4:3 formatında çektiği için sadece yatayda sınırları aynı aldım). Bu durumda aynı kareye OM-D ve NEX-5N 16MP sığdırırken D800 36MP sığdırıyor, ve bu yüzden hemen her ISO değerinde D800 diğer ikisinden ciddi derecede daha yüksek detay veriyor. Hatta bana sorarsanız piksel bazında bile ISO25600'de D800'ün üstünlüğü var.

Peki D800'ün fotoğrafını diğrleriyle aynı boyuta getirirsek ne olur?


Yukarıdakiler ISO3200. D800'ü aynı boyuta ufaltınca gürültü-gren miktarı çok azalıyor. ISO12800'e bakalım:


Aynı şekilde, D800'ün fotoğrafını diğerleriyle aynı boya getirince fark bariz ortaya çıkıyor: D800 çok daha temiz ve daha fazla detay içeriyor.

DX, FX, m4/3.... KESME ÇARPANI NE KADAR ETKİLİ

Önceki sayfalarda da söylediğim gibi D800'de bir DX modu var. Bu modda algılayıcının daha ufak bir alanını kullanıp 15,4MP'lik fotoğraf çekebiliyorsunuz. NEX-5N 16MP, OM-D 15,9MP. Şimdi soru: Aynı yerden aynı objektifle çekersek hangisi avantajlı olur?

Önce fotoğrafların bütününü gösterelim:
D800 FX modu (36MP):
D800 DX modu (15,4MP)
NEX-5N:
OM-D:

Dikkat ederseniz D800'ün DX modu ile NEX-5N'in kadrajı aynı, D800'ün FX modu daha geniş, OM-D daha yakın (yani daha dar kadraj). Unutmayın burada makinelerde 85mm odak mesafesi kullandım (Olympus'ta 82mm olmuş) ve aynı yerden çekim yaptım.

Şimdi %100 büyütelim. Sırasıyla D800 FX, D800 DX, NEX-5N ve OM-D:




Nasıl? Aynı yerden aynı objektifle çekince D800 ve NEX-5N aynı detayı verirken OM-D daha fazla detay vermiş (kafalar daha büyük). APS-C ve m4/3 algılayıcılar kesme çarpanları sayesinde telefotoda veya makroda daha avantajlı. D800'ün burada bir avantajı var: 36MP o kadar çok ki içinde bir tane 15,4MPlik DX algılayıcı saklayabiliyor! D700 ve D3 böyle değildi, onlar 12MP olduğu için 12MPlik D300'ün telefotoda avantajı vardı (1.5x kesme çarpanı sayesinde). Kuşçular APSC makineleri sevmesinin en büyük sebebi bu işte.

Sadece OM-D 2.0x kesme çarpanı sayesinde D800'den daha fazla detay vermiş.


SONRAKİ SAYFADA 5DMARKIII İLE KARŞILAŞTIRMA GELİYOR... ÇOK YAKINDA...

3 yorum:

  1. Nex-5N ile bazı fotoğraflarda odaklama hatası olmuş, flu çıkmış kareler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ilginç. Karşılaştırmaların başına bununla ilgili bir açıklama yazdım. Sağolasın.

      Sil
  2. Yazıların tümünü okudum teşekkürler Ertan bey

    M.Daskin

    YanıtlaSil